Gerçeklikte yeni bir boyut; Metaverse
Gerçeklik nedir? Bilim insanları tarafından kabul edilen duyular ile algılananlar mı; yoksa duyular ile algılayamadığımız gerçeklikler de var mıdır? Algı ile bellek arasındaki ilişkinin içsel ve dışsal faktörlerin etkisine açık olması gerçeklik, gerçekliğin algılanması ve bu algının tanımlanması süreçlerini zorlaştırmaktadır[1]. Bu değişkenleri stabil hale getirerek kişinin zamanın ötesindeki gerçeklikleri algılaması, bunları tanımlayarak üçüncü kişilerin de algılayabildiği ve kabul edebildiği hale getirmesi, bir başka deyişle insanlığın içinde bulunulan zamanın ve boyutun ötesine geçme merakı, yüzyıllardır fizik, teoloji, mitoloji, astronomi gibi bilim dallarının araştırma ve tartışma konusu olmuştur.
Teknoloji bu tartışmalara, Endüstri 4.0 ile başlayan nesnelerin interneti, yapay zeka, makine öğrenmesi gibi gelişmelerle akıllanan üretim süreçleri ile katılmıştır. Devamında gelen Endüstri 5.0 ile artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, karma gerçeklik kavramları dahil olmuş ve süreçteki belirleyici rolü artarak devam etmiştir. İnsanlığın gerçekliğin ötesini arama yolculuğunda artırılmış gerçeklik ve karma gerçekliği de kullanmaya başlaması, ile kullanıcı deneyiminin üst seviyeye çıkması araştırmaları bu alanda yoğunlaştırmıştır.
Artırılmış gerçekliğin, uzaktan bağlantı ile çalıştırılan akıllı IOT cihazlar, yapay zeka ve makine öğrenmesi ile topladığı verileri analiz ederek kendi karar alma süreçlerini geliştiren otonom cihazlar gibi son teknolojinin sağladığı imkanlar ile birlikte kullanılmaya başlaması “gerçeklik”e ulaşma duygusu bir adım daha öteye giderek, “METAVERSE” kavramının kapılarını aralamıştır.
Nesnelerin, insanların veya şehirlerin dijital ikizlerinden oluşan metaverse’lerin yakın gelecekte fiziksel evrenden daha büyük olacağı öngörülürken, son 6 ay içerisinde dünyanın en büyük teknoloji şirketleri metaverse inşası için çalışmalara geçtiğini birer birer duyurmaya başlamıştır. Pokemon GO oyununun geliştiricisi Niantic dış mekan özellikli AR gözlükleri ile gerçek dünya ile çakıştırılan AR tabanlı bir platform için çalıştığını[2]; günlük 280 milyondan fazla aktif kullanıcıyı barındıran Snapchat kişilerin avatarları etrafında kurgulan artırılmış gerçeklik ve konum tabanlı bir metaverse platformu olmaya çalıştığını[3]; Zuckerberg metaverse yatırımı ile Facebook’u bir sosyal medya şirketi olmaktan bir metaverse şirketi olmaya taşıyacağını[4]; Epic Games Fortnite’ı oyundan daha fazlası olarak metaverse olarak inşa ettiklerini[5]; Washington Post internetin bir sonraki sürümü olarak açıkladığı metaverse için Silikon Vadisi’nin yarıştığını ve Fortnite’ın başarıya yakın olduğunu[6] açıklamıştır[7]. Son 6 ayda meydana gelen bu gelişmeler ile teknoloji dünyasının dikkat kesildiği metaverse çalışmalarına, biz Roof Stacks olarak 4 yıl önce AR-GE çalışmaları ile başlamıştık. 4 yıl süren AR-GE’nin sonucunda fiziksel evrenin geçmiş dijital ikizini inşa ettiğimiz ve ilk boyut kapısını geçtiğimiz ay kullanıcılara açtığımız “GoArt Metaverse” şuan dünyada AR tabanlı olarak çalışan ilk metaverse olma özelliği taşımaktadır. Fiziksel evrenin geçmiş zamandaki dijital ikizi olan GoArt Metaverse, solucan deliği olarak Türkçe’ye çevrilen wormhole boyut kapıları aracılığı ile kullanıcılara fiziksel evren ile metaverse arasında boyut değiştirebilme imkanı sağlayarak kullanıcıya mobil telefonu dışında hiçbir ekstra donanıma ihtiyaç duymaksızın zamanlar arası yolculuk yaptırmaktadır.
İlk versiyonu yayınlanan ve her versiyonunda yeni boyut kapıları ve özellikleri ile gelişecek olan GoArt Metaverse ile amacımız insanları gerçek dünyadan uzaklaştırarak dispotik bir evrenin içinde gerçeklikten koparmak değildir. GoArt Metaverse ile teknolojinin insanlığa faydalı olduğu ölçüde değerli olduğunu unutmadan, insanların fiziksel olarak kendisine çok uzak olan mekan ve insanlarla etkileşim kurabilmesini sağlamak, haritalar ile senkronize çalışan özelliği ile kullanıcıları dışarı çıkarmak ve harekete geçmeye teşvik etmek ve en önemlisi kullanıcının bulunduğu bölgenin geçmişini deneyimleyebilmesini sağlayarak gerçek dünyadaki tecrübelerini geçmiş hayattaki dijital ikizi ile tamamlayabilmesini sağlamayı hedeflemekteyiz.
Goart Metaverse ile zamanda geçmişe yolculuk artık mümkün!
[1] İPEK, Alper Raif, Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları, İDİL, 71 (2020 Temmuz), s. 1061.
[2] https://nianticlabs.com/blog/real-world-metaverse/
[3] https://www.virtualhumans.org/article/snapchat-commits-to-the-metaverse-with-launch-of-3d-bitmojis
[4] https://www.wsj.com/articles/roblox-facebook-see-the-metaverse-as-key-to-the-internets-next-phase-11629286200 ; https://www.theverge.com/22588022/mark-zuckerberg-facebook-ceo-metaverse-interview
[5] https://www.nytimes.com/2021/07/10/style/metaverse-virtual-worlds.html
[6] https://www.washingtonpost.com/video-games/2020/04/17/fortnite-metaverse-new-internet/
[7] Virtual Platforms and the Metaverse — MatthewBall.vc
09 EYLÜL 2021